Can honest men be trusted? 




Can honest men be trusted?: The rule of law and personal integrity in Puerto Rico



Over the last decade, men who had been placed in position of political authority and social trust misused these positions, either for personal gain or towards ends which were not harmonious with the public good.  The first time I heard Victor Fajardo was at a televised interview.  He gave such an impression of public integrity that one would have expected him to be in the list of canonized saints, rather than confined prisoners he ended up becoming.  Manuel Diaz Saldaña, publicly acknowledge as a member of the Opus Dei, buried his angelic character when it came to light the grave conflicts of interest between his position as General Controller and his position in the 1990s infamous "Privatization Committee".  Finally, when Pedro Rossello ran the first time for public office, he truly did seem to represent a new direction in public governance.  It was a hope vanished when his administration turned out to have the highest number of officials successfully charged with corruption, including Yamil Kourie and the infamous AIDS Institute. (Luis Fortuño, with his ties to George Bush, the Republican Party and local corporate interests,  seems headed in the same direction.)   Certainly, public vice has been known throughout all of history, and hence not unusual in any society, be it socialist, communist, or capitalist.   However, what is perhaps most disappointing (and surprising) is that these men chose to forfeit their public image of trust and integrity, raising the question "can seemingly honest men be trusted"?  We might tentatively conclude that, what ultimately counts after all, is what we actually do now rather than what we promise we will do at some future date. 



¿Se pueden confiar en los hombres honestos?: El orden social y la integridad personal en Puerto Rico



Durante la última década, hombres que habían sido puestos en posiciones de autoridad política y confianza social abusaron de estas posiciones para ganancias personales o hacia fines que no estaban en consoné con el bienestar publico.   La primera vez que escuche a Víctor Fajardo fue ene una entrevista televisada.  Dio  tal impresión de integridad pública, que uno hubiese esperado que seria nominado para listas de santos canonizados, en vez de prisioneros confinados que termino siendo.  Manuel Diaz Saldaña, públicamente reconocido como miembro del Opus Dei, sepulto su carácter angélico cuando salió a luz publica sus conflictos de intereses entre su posición como Contralor y su participación en el infamoso "Comité de Privatización".   Finalmente, cuando Pedro Rossello corrió por primera vez para un puesto publico, genuinamente pareció representar una nueva dirección en la gobernanza estatal.  También fue una esperanza desvanecida cuando su administración resultó tener el numero mas alto de figuras exitosamente culpadas por corrupción, entre estas Yamil Kourie y su infamoso Instituto del SIDA.  (Luis Fortuño, con sus lazos a George Bush, el partido republicano, y los grandes intereses corporativos locales, parece estar dirigido en la misma dirección.)  Ciertamente, el vicio público ha sido conocido a través de toda la historia, y por lo tanto no es inusual en cualquier sociedad, sea esta socialista, comunista, o capitalista.  No obstante, lo que es mas triste (y sorprendente) es que estos hombre decidieron violar su imagen publica de integridad y confianza, resultando en le cuestonante de si "¿se pueden confiar en los hombres que aparentan la honestidad?"  Podemos tentativamente concluir que lo que cuenta después de todo es lo que actualmente hacemos ahora en vez de lo que vamos a prometer realizar en al alguna fecha futura. 





© 2014 Rodrigo fernos riddick